Home Overige Interview met Roger van Boxtel: eerste 500 dagen als CEO bij de...

0 474

Toen ik dit interview afnam in de model X waren er net 20 nieuwe sprinters in gebruik genomen in het zuid-oosten van het land. En vanaf 1 januari 2017 is de NS 100% duurzaam door windenergie! Dat is een geweldige vooruitgang waar ik erg enthousiast van word, want treinen kosten vrij veel stroom.

Het filmpje dat de NS hierover gemaakt heeft is een grote hit op YouTube:

Roger bleef zich achter het stuur van de Tesla verbazen over dat hij zo weinig hoefde te doen… Er zijn ook zelfrijdende treinen en metro’s op komst. Als CEO van de NS volgt Roger dergelijk nieuws uiteraard op de voet.

In het vervolg van de rit interview ik Roger uitgebreid over zijn eerste 500 dagen bij de NS.

Flexibiliteit en innovaties zijn belangrijk voor de NS. Daarnaast moeten de relaties ook goed gehouden op verschillende niveau’s, zoals bv. met het personeel, de vakbonden. De roosters moeten op orde zijn e.d.

Je moet samen willen ontwikkelen en samen kijken hoe je die transities vorm gaat geven en wat daar de voor- en nadelen van zijn. Als voorbeeld noemt Roger dat hij samen met de machinisten wil kijken of zonder machinisten rijden iets voor de NS is of niet.

De laatste kilometers van station naar huis of werk moeten goed geregeld zijn. Daar zouden naast de bus en metro ook elektrische auto’s voor ingezet kunnen worden. Vorige week heeft de NS samen met de RAI en de ANWB een plan gelanceerd om nieuwe vormen van mobiliteit te ontwikkelen: een integrale visie op mobiliteit. Via de link is het hele plan te downloaden: mobiliteitsplan.

Dus: vanaf 1 januari is de NS duurzaam door 3 miljard aan nieuwe treinen en investeringen.

NOG GEEN REACTIES

Hoe wilt u reageren? Klik op een van de onderstaande opties.