Home EV Nieuws Mijn reactie op het belachelijke interview van staatssecretaris Kwiebes

0 2569
Mijn reactie op het belachelijke interview van staatssecretaris Kwiebes

Verontwaardigd lig in ik in Spanje aan het zwembad. Spanje waar ik helemaal met mijn Tesla naartoe ben gereden. Ik heb daar het belachelijke interview gelezen van onze staatssecretaris Wiebes. Hij heeft grote kritiek op zijn voorgangers die volgens hem nooit subsidie hadden moeten geven aan stekkerauto’s. Volgens deze Kwiebes hebben we er 6 miljard euro ingestopt en er 0 klimaateffect voor teruggekregen.

Dit is belachelijk. Er is geen 6, maar 1,5 miljard uitgegeven aan subsidie voor elektrische auto’s, de overige 4,5 miljard aan (weliswaar zuinigere) verbrandingsmotoren. Al heeft het Volkswagen debakel ons laten zien hoe zuinig die motoren daadwerkelijk zijn. Ik ben de eerste om toe te geven dat het geen goed idee is geweest om subsidie uit te geven aan hybride auto’s die maar een paar kilometer elektrisch rijden. Prima dat hier iets aan gedaan wordt. Maar Wiebes draaft nu volledig door. Nederland staat na Noorwegen in de top als het gaat om elektrisch rijden.

Het Formule E-Team (FET), dat is opgericht om elektrisch rijden te bevorderen, schreef een adviesrapport (PDF) naar aanleiding van de motie Groot. Het is een mooi weloverwogen voorstel waarin ze zeggen dat we niet meer zomaar subsidie moeten toekennen aan het bedrijfsleven (die hebben genoeg gehad). Maar dat particulieren dan 1/5de deel krijgen van wat de zakelijke rijders hebben gekregen maakt me echt pissig. Wiebes maakt er nu echt een potje van. Ik ga er vanuit dat Wiebes het niet letterlijk zo heeft gezegd of dat hij het anders bedoelt maar anders is het schandalig. Elektrisch rijden is in Nederland de afgelopen jaren doorgebroken, 50% van de Nederlanders overweegt een elektrische auto en belastingvoordelen blijven nodig om de particulieren ook echt zover te krijgen. Want wanneer particulieren net zo hard aan de elektrische auto’s gaan als de zakelijke rijders boeken we pas echt milieuwinst.

Het is dus prima dat de subsidies voor plugin hybrids (PHEV) en zogenaamd zuinige dieselauto’s worden aangepakt. Zeker als die PHEV zoals de Toyota maar 18 kilometer elektrisch rijden. Maar Wiebes moet niet doorslaan en alle subsidies weghalen. Om in het spoor van Noorwegen, de VS en steeds meer andere landen te blijven en dat rare gedoe met de plugin hybrids ongedaan te maken zou hij juist volledig elektrische stekkerauto’s (BEV) moeten subsidiëren.

NOG GEEN REACTIES

Hoe wilt u reageren? Klik op een van de onderstaande opties.